Możliwości uzyskania wsparcia dla firm na rozwój ochrony pracowników przed elektrosmogiem
Faktem jest, że podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie jego podwładnym bezpieczeństwa w trakcie
wykonywania swoich obowiązków zawodowych. Jedną z coraz częściej poruszanych kwestii w tym zakresie zarówno
przez prawo polskie, jak i unijne, jest elektrosmog. Jak polscy przedsiębiorcy mogą chronić przed nim swoich
pracowników? O tym dowiedzą się Państwo w naszym artykule, do którego przeczytania serdecznie Państwa
zapraszamy!
Jak przedsiębiorca może chronić swoich pracowników przed elektrosmogiem?
Prawo nie pozostaje bierne i pomaga zabezpieczać osoby zatrudnione w przestrzeniach szczególnie narażonych na
niekorzystne działanie tego rodzaju promieniowania. Przepisy unijne w dyrektywie w sprawie minimalnych wymagań
w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących narażenia pracowników na zagrożenia spowodowane
czynnikami fizycznymi (polami elektromagnetycznymi) z dnia 26 czerwca 2013 r., zobowiązują przedsiębiorcę do
zapewnienia bezpieczeństwa swoich podwładnych poprzez ocenę zagrożenia oraz zastosowanie odpowiednich środków
chroniących. W ramach dyrektywy przedsiębiorca ma zatem obowiązek wyboru sprzętu emitującego słabsze pola
elektromagnetyczne; zapewnić odpowiednie środki dotyczące dostępu i wytyczenia granic, takie jak sygnały, etykiety,
oznakowanie na podłodze, ogrodzenia, w celu ograniczenia lub kontroli dostępu oraz środki i procedury kontroli
wyładowań iskrowych i prądów kontaktowych za pomocą środków technicznych i szkolenia podwładnych (w przypadku
narażenia na promieniowanie). Poza tym jest także zobligowany do zlecania innych metod pracy, które wiążą się z
mniejszym narażeniem na pola elektromagnetyczne; zapewnienia właściwych programów konserwacji sprzętu roboczego,
miejsc pracy i ich systemów; ograniczenia czasu i poziomu narażenia oraz zapewnienia dostępności odpowiednich środków
ochrony indywidualnej.
W Polsce przedsiębiorcy mogą uzyskać pomoc od ZUS w postaci dotacji na urządzenia chroniące przed hałasem
i drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym, a także profesjonalne doradztwo związane z
ich zakupem. Kwota finansowania wynosi od 5 000 do 500 000 zł i jest możliwa do otrzymania przez przedsiębiorstwa,
które nie zalegają z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne oraz podatków; nie
ubiegali się o dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego zostali zobowiązani; nie
znajdują się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub
postępowania układowego z wierzycielem oraz nie ubiegali się o dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia wypłaty
przez ZUS całości ostatniego dofinansowania.